خطر پانکراتیت با مصرف داروهای گلیپتین

30 سپتامبر 2016- یک آنالیز جدید از داده‌های چند کارآزمایی بالینی نشان داد مصرف گروهی از داروهای خوراکی کنترل دیابت نوع 2 بنام gliptin یا مهارکننده‌های DPP-4 با حدود 80 درصد افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت حاد همراه است، پانکراتیت حاد التهاب شدید پانکراس است که درمدت زمان کوتاهی ایجاد می‌شود. شایع ترین علایم آن درد شدید و ناراحت کننده ای است که از بالای معده شروع می ‌شود، این بیماری یک بیماری جدی و تهدید کننده‌ی زندگی است.

 محققان با جمع‌آوری اطلاعات بیش از 18 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع که تحت درمان با داروهای gliptin بودند، شیوع پانکراتیت را در آنها با بیمارانی که تحت درمان با پلاسبو بودند، مقایسه کردند.

این اطلاعات از سه کارآزمایی مختلف ‌که به نتایج درمان با داروهای saxagliptin, alogliptin و sitagliptin پرداخته بودند، گردآوری گردید. دو محقق از بیمارستان دانشگاه پاستور در اسلواکی و بیمارستان دانشگاه هداسا به بررسی این داده‌ها پرداختند. نتایج این آنالیز نشان داد خطر پانکراتیت حاد در بیمارانی که تحت درمان با مهار کننده‌های DPP-4بودند، 1.79برابر بیشتر است.

 به گزارش سیستم بهداشتی انگلیس سالانه حدود 25 هزار مورد ابتلا به پانکراتیت حاد در انگلستان گزارش می‌شود. درحالیکه 4 مورد از هر 5 مورد پانکراتیت حاد بدون بروز مشکلات بیشتر، بهبود می‌یابد، سالانه هزار مرگ به دلیل ابتلا به پانکراتیت حاد ثبت می شود.

از آنجائیکه ابتلا به پانکراتیت حاد، نسبتاً نادر است بیمارانی که تحت درمان با داروهای مهار کننده‌ی DPP-4هستند، نباید بیش از حد در مورد ابتلا به پانکراتیت نگران باشند. محققان معتقدند مطالعاتی نظیر مطالعه‌ی اخیر، برای پزشکان و موسسه‌ی ملی بهداشت و تعالی مراقبت برای توصیه به مصرف داروهای مناسب تر برای بیماران مفید می‌باشند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/data-indicates-risk-of-pancreatitis-associated-with-gliptin-medications-90698788.html